ČOKOLÁDOVÝ DORT S GRILIÁŠEM

Nezdá se Vám poslední dobou, že jen peču dorty? Nebojte, taky normálně vařím, jen u nás nyní vedly vývary a dámejídlo, neboť nás sklátil zánět průdušek. Ještě dvakrát fit tedy nejsem, ale zas se doma nudím, že jo! :) Néé, kecám! Tento dort byl domluven již dlouho dopředu.



Ingredience na korpus:
75 g rozehřátého másla
250 g hladké mouky
7 lžic kakaa
1 1/2 lžičky prášku do pečiva
1 1/2 lžičky sody
250 g cukru
2 vejce
300 g zakysané smetany
105 ml horké vody
špetka soli
Smíchejte sypké suroviny, přidejte zakysanou smetanu, vejce, vychladlé rozpuštěné máslo, horkou vodu a zpracujte v hladké těsto. Troubu předehřejte na 180°C. Těsto dejte do máslem vymazané a pečícím papírem vyložené formy 18 cm a pečte 50-60 minut.

Griliáš:
150 g cukru krystal 
100 g lískových oříšků

Lískové oříšky dejte do předehřáté trouby na 200°C a nechte je opéct (asi 10 min.). Stáhněte je z plechu do připravené utěrky a promněte je, aby se slouply. Pár celých ořechů si dejte stranou a dejte je do skleničky s horkou vodou, aby změkly a napíchejte je na párátka. Zbytek rozdrťte.
Na plech dejte pečící papír a lehce potřete olejem.
Za stálého míchání rozpusťte cukr na karamel. Opatrně, ať ho nespálíte, zhořkl by. Namočte ořechy na párátku do karamelu a zapíchejte vodorovně tak, aby karamel při tuhnutí stekl na niťku. (Použila jsem dózu na mouku, na kterou jsem položila mouku v pytlíku a mezi to jsem zapichovala obalené ořechy. Dejte si pod dózu pečící papír, jinak budete mít karamel všude). Do zbytku karamelu přidejte rozdrcené ořechy a nalijte na plech s pečícím papírem a nechte zatuhnout, poté je rozdrťte válečkem nebo paličkou na maso.

Čokoládová ganache:
200 g hořké čokolády 70%
200 ml smetany na šlehání
Smetanu přiveďte téměř k varu, vypněte a vmíchejte na kousky nalámanou čokoládu a dejte vychladit, nejlépe přes noc.



Krém:
čokoládová ganache
500 g mascarpone
griliáš
Do mascarpone postupně přidávejte ganache a griliáš a ručně zašlehejte.

Čokoládová poleva:
50 g másla
30 ml smetany na šlehání
100 g čokolády 70%
Máslo se smetanou přiveďte téměř k varu, odstavte a za stálého míchání přidejte rozlámanou čokoládu.

Korpus rozřízněte na tři části, potřete krémem a dejte přes noc  zatuhnout ve formě do lednice. 

No a máte hotovo! Dort polijte čokoládovou polevou, upravte a nazdobte  ořechy v karamelu (ty nitě se mi povedly nějakým omylem:)).









26 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Díky moc Jani, není ani tak moc sladký, co jsem měla možnost ochutnat na odkrojkách, tak akorát... Krásný Advent!!! P.

      Vymazat
  2. Myslím si ,že něco takového jste snad ani nemohla vytvořit :D ! Je dokonalý :) !

    runeatandtravel.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  3. Strašně šikovná!! Vypadá to vážně nádherně!!:) Mohu se Vás prosím zeptat kolik má forma cm průměr? :) Předem velmi děkuji!:)

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den, chci se zeptat, jake mate zksuenosti s pecenim korpusu v 1 forme a pak rozrezat vs. peceni ve vice formach, takze neni treba rezat? Dekuju.

    OdpovědětVymazat
  5. Famózní! Škoda že mám narozeniny až za tři čtvrtě roku ;-)

    OdpovědětVymazat
  6. Jste opravdu šikovná! Já bych něco tak hezkého(na jídlo) nevytvořila... nádhera :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale určitě joo. Ono ve finále, i když jsem se u toho vztekala a karamel jsem měla všude, to nebylo až tak složitý. Děkuju moc a hezký večer, P.

      Vymazat
  7. Dobrý den, chci vyzkoušet :-), jak velkou formu jste použila?

    OdpovědětVymazat
  8. Drahé dámy, dortík jsem vyzkoušela a je naprosto famózní.Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuji moc!!! <3 Udělala jste mi ohromnou radost! Díky!

      Vymazat
  9. No pani ten je uzasny...prosim v jak velke forme jeto pecene?

    OdpovědětVymazat
  10. Teda...tento víkend budu zkoušet pro svou maminku k 55.narozeninám. Akorát krém bez griliáše...jen ganache a nahoře bez karamelu, tak jsem teda opravdu zvědavá, jak se povede :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Povede, opravdu! Není vůbec složitý! A pozor na formu, je to rozpis max. na 18cm ! Těším se na výsledek a mamince přeji vše nejlepší! Krásný večer, P.

      Vymazat
    2. tak už je v lednici a doufám, že mi krém dobře ztuhne i bez griliáše...toho se vždy bojím nejvíc... "jen aby to obře ztuhlo" :D

      Vymazat
  11. Dort byl famózní, měl obrovský úspěch. Děkuji za skvělé recepty a postupy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám vždy takovou velkou radost, když mi tohle napíšete <3! Moc Vám děkuji! P.

      Vymazat